تبلیغات
مرجع کامل مقاله،تحقیق،کارآموزی و... - تحقیق شش سیگما
مرجع کامل مقاله،تحقیق،کارآموزی و...
اعتماد ویژگی ماست
سیگما حرف هجدهم از حروف الفبای یونانی و اصطلاحی در آمار است كه به نمایش انحراف از وضع مطلوب( انحراف از استاندارد) می‌پردازدشش سیگما یك روش جامع بهبود اثر بخشی سازمانی است كه در درون خود از ساختار برنامه و ابزارهای توانمند مدیریت كیفیت برخوردار است معنای شش سیگما تلاش برای نزدیكی هر چه بیشتر به درجه تكامل و برتری در تولید محصول و با ارائه خدمات است
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل doc
حجم فایل 24 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44
تحقیق شش سیگما

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

شش سیگما چیست؟

سیگما حرف هجدهم از حروف الفبای یونانی و اصطلاحی در آمار است كه به نمایش انحراف از وضع مطلوب( انحراف از استاندارد) می‌پردازد.شش سیگما یك روش جامع بهبود اثر بخشی سازمانی است كه در درون خود از ساختار برنامه و ابزارهای توانمند مدیریت كیفیت برخوردار است معنای شش سیگما تلاش برای نزدیكی هر چه بیشتر به درجه تكامل و برتری در تولید محصول و با ارائه خدمات است. هدف شش سیگما كاهش انحراف از وضع مطلوب با تغییر‌پذیزی خروجی فرآیند‌هاست به طوری كه حتی با 6 سیگما انحراف استاندارد فرآیند مورد نظر بین حدود بالا و پائین مشخصات فنی قرار بگیرد.

شش سیگما اساساَ یك هدف كیفی با ارزش و متعالی برای هر فرآیندی است. به همین سبب در قالب مباحث قابلیت فرآیند مطرح می‌شود. پروژه‌های شش سیگما را بعنوان پروژه‌های كاهش نرخ خطا تا حداكثر 4/3 نقص در میلیون( با استفاده از تكنیك‌هایی مانند تجزیه و تحلیل آماری، حل مسأله و اصول كیفیت) تعریف كرده‌اند و نقص را هر چیز خارج از رضایت مشتری می باشد .

از نگرش دیگر ، هدف شش سیگما بهبود رضایت مشتری است كه دستیابی به این هدف از راه كاهش و از بین بردن ضایعات محصولات یا خدمات دارای نقص امكان پذیر است . از طرفی رضایت مشتری یك هدف متحرك است ، چرا كه انتظارات مشتری پیوسته در حال تغییر است . «ارزش یك مشتری وفادار » و « هزینه یك مشتری از دست رفته » دو دلیلی كه ما را به دنبال كردن هدف نقص وادار می‌كند .

در سطوح اجرایی هدف شش سیگما این است كه فعالیت تولید و یا ارائه خدمات را در محدوده مشخصات مشتری قرار دهد و تغییرات فرآیند را به علت تأثیرگذاری منفی آن روی مشتری كاهش دهد .

به طور مختصر می توان خروجی های مورد انتظار شش سیگما را به صورت زیر بیان كرد :

  • بهبود رضایت مندی مشتریان
  • كاهش زمان چرخه تولید
  • كاهش عیب ها
  • افزایش بهره وری
  • افزایش فرآیند و قابلیت اطمینان محصول
  • كاهش كار در جریان
  • به دست آوردن سهم بیشتری از بازار

راهبران و پیشگامان شش سیگما

مقوله ضایعات صفر بر این رویكرد تأكید دارد كه همه خطاها قابل پیشگیری هستند . در حقیقت این مفهوم همان چیزی است فیلیپ حدود سه دهه پیش مطرح كرد . در این راستا بسیاری از سازمانهای ژاپنی این مفهوم را به كار بستند سو به طور مؤثری از آن سود بردند ، در حالی كه ضایعات صفر ابتدا در آمریكا به عنوان و به طور مؤثری از آن سود بردند ، در حالی كه ضایعات صفر ابتدا در آمریكا به عنوان یك ابزار محرك معرفی شد . شركت موتورولا در سال 1980 در مقاله ای شش سیگما را چنین معرفی كرد :

« روشی است برای اندازه گیری احتمال كه سازمان را قادر می سازد تا محصول با خدمتی یا ضایعات صفر تولید كند. »

این جریان كه توسط موتورولا آغاز شد بود ، به سازمان های دیگر گسترش یافت و به عنوان روشی برای رقابت ، به صورت مداوم و جدی اجرا شد . شش سیگما یك معیار بر اساس بهترین كلاس كیفی است كه میزان ضایعات / خرابی آن 3.4 در یك میلیون محصول تولید شده یا خدمت ارائه شده است . نخستین بار شش سیگما در اندازه گیری ضایعات صفر صفر در صنایع تولیدی استفاده شد .

ضرورتی كه موتورولا را سمت ابداع روش شش سیگما كشانید ،‌ قبول این واقعیت بود كه در فضای رقابتی كسب و كار امروز ، دیگر نمی توان صرفا با تفكر خطای صفر و برخی راهكارهای عملیاتی به موفقیت رسید . در سال 1988 موتورولا موفق به دریافت جایزه كیفی مالكوم بالدریج (Malcolm Baldrige) شد . هدف از این اهداف این جایزه ، شناخت شركت های است كه فرضیه با ارزشی را برای سایر سازمان ها در زمینه های مختلف كاری مطابق مدل معینی درآورند . پیش از این سال ، شركت در سه سال متوالی 170 میلیون دلار (صرف آموزش كاركنان خود كرده بود ، نتیجه ای كهاخذ كرد این بود كه 2/2 میلیارد دلار در هزینه های ناشی از كیفیت نا مطلوب از جمله ضایعات ، دوباره كاری و هزینه های گارانت صرفه جویی كرد . جنرال الكتریك نیز اهیمت اجرای این برنامه را با توسعه پروژه هایشش سیگما از 200 در سال 1995 به 6000 عدد در سال 1997 نشان داد . همچنین این شركت اعلام كرده كه به سبب اجرای این برنامه در سال 1997 حدود 500 میلیون دلار و در سال 1998 بیش از 1.2 میلیارد دلار صرفه جویی داشته است .

كمتر از ده درصد شركت هایی كه به این روش رو می آروند ، می توانند طی یك مدت زمان معقول به كسب موفقیت هایی همچون افزایش قیمت سهام و یا بهبود تراز مالی شركت نایل شوند .






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

سه شنبه 14 شهریور 1396 :: نویسنده : رصا فتحی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


بازاریابی فایلهای سایت فروشگاهی froshgahme.sellu.ir

مدیر وبلاگ : رصا فتحی
مطالب اخیر
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی